Thursday, July 25, 2013

Sveriges sämsta stadsbibliotek

Jag tittade alltså in på Stockholms stadsbibliotek i veckan. Ett måste, eftersom jag vill åt deras goda bokutbud. Men sannerligen inget nöje.

Stockholms stadsbibbla måste vara Sveriges sämst utformade bibliotek, kanske Europas sämsta. Nu får alla Asplundfans stora skälvan, jag vet - men så tycker jag och det står jag för.

Kalla mig konservativ, men jag vill att ett bibliotek ska vara en tyst, lugn plats. Stadsbibblan är ingen tyst, lugn plats. Den är alla tinnitusars moder, en eländes orgie i misslyckad akustik. Varje ljud, varje knäppning fortplantar sig med dysenteribakteriens hastighet och ekar mellan de runda väggarna. Jag undrar alltid hur man kan stå ut att jobba där, det är alltid ett sådant förskräckligt buller.

Men personalen är alltid snäll och hjälpsam när jag kommer med mina långa listor över obskyra franska tjugotalsförfattare. Heders!

No comments:

Post a Comment