Friday, July 26, 2013

Mästare på fascinerande karaktärer

Veckans utmaning i bokbloggjerkan är: tipsa om en författare som skapar verkligt intressanta karaktärer.

Då vill jag slå ett slag för John Irving och hans halvgalna romaner.

Garp och hans värld innehåller ett flertal helknasiga personligheter, men ännu bättre är Ciderhusreglerna, Änka i ett år samt En bön för Owen Meany.

Irvings nyare romaner är tyvärr inte alls lika bra och originella. Men de tre ovan nämnda är allihop smått geniala med breda persongallerier, dock främst män och pojkar. Hittebarnet Homer i Ciderhusreglerna, den tafatte tonåringen Eddie i Änka i ett år (som börjar sin författarbana genom ett trasigt finger, en ketchupfläck och en sprucken tavelram) och såklart Owen Meany själv, det bisarra lilla barnet som redan vet hur han skall dö och som leder både läsaren och romanen rakt in i det oundvikliga slutet med fast, men mycket liten, hand.

Jag älskade verkligen Irvings tidigare verk och har varit rejält deppig över kvalitetstappet på senare år. Men vem vet, kanske det vänder igen...

18 comments:

  1. Jag har tyvärr bara sett filmerna, men det var så länge sedan att jag glömt dom. Kanske skulle läsa dom nu, så är det enklare att bygga egna karaktärer i huvudet när man inte påverkas av filmerna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det så! Och Irving har skrivit så mycket, där finns en hel del att ta av. Jag tror inte "En bön för Owen Meany" blev film men jag kan ha fel - den är i vilket fall mycket läsvärd och håller högt tempo nästan hela vägen igenom.

      Delete
    2. Visst är det så! "En bön för Owen Meany" tror jag aldrig blev film om du vill ha ngt osett att bita i.

      Delete
  2. Ja, naturligtvis John Irving. Det var så längesedan jag läste något av honom så han föll bort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är alltid svårt att komma på dem precis när man får frågan! Jag får alltid gå och glo en stund i bokhyllan tills svaret faller på plats.

      Delete
    2. Gamla godingar! Jag måste alltid stå vid bokhyllorna och glo en stund innan rätta svaret uppenbaras för mig till dessa jerkor och trios.

      Delete
    3. Gamla godingar! Jag måste alltid stå och glo en stund vid bokhyllorna innan rätta svaret kommer till mig för de här jerkorna och triorna.

      Delete
  3. Garp har jag läst. Det var länge sedan, men jag minns att jag gillade den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ciderhusreglerna är ännu bättre!

      Delete
    2. Och "Ciderhusreglerna är ännu bättre"!

      Delete
  4. Jag har inte läst något av Irving tyvärr. Försökte med Garp och hans värld för många år sen, men det ville sig inte riktigt, men jag gillade filmen. Vem vet kanske det skulle funka att läsa något av honom nu.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är ju lite speciella, hans skrönor. Och långa! Men de tre jag tipsar om ovan är allihop mycket bra och lite mer mogna som romaner än "Garp och hans värld" var. Även om jag gillade den också. Böckerna han slentrianmässigt ger ut nu däremot är bara vanliga böcker, inget särskilt med dem.

      Delete
  5. Gillade Irving, men sedan blev det någon bok för mycket (eller kanske fel bok) som kändes som för mycket upprepning. Men visst har han gjort flera bra böcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Alla de senaste romanerna ger bara "jaha"-känsla, inget magiskt och alldeles för många sidor för ganska magra intriger.

      Delete
  6. Garp och hans värld ligger i min garderob, va bra att du nämnde den, för den vill jag verkligen läsa och hade lite glömt den - kanske just för att den gömmer sig i garderoben;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, de måste ligga i en tillgänglig läshög om det ska bli av, är min erfarenhet.

      Delete
  7. Åhh, att jag inte tänkte på Garp! Den boken är verkligen fylld av intressanta och mångfacetterade karaktärer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag älskar transpersonen Roberta som brukade vara forward i amerikansk fotboll...

      Delete