Monday, July 8, 2013

Eländes långläsning

Som vissa kanske märkt har jag råkat i klorna på den s.k. Kaosutmaningen - en fantastiskt rolig litterär "skattjakt".

MEN! (nu kommer en invändning:)

Det är inte bara lätt och skojigt. Det kan också gå totalt överstyr när man råkar snöa in på sådana här utmaningar.

I ett anfall av "jag ska minsann läsa alla titlar på listan utom det där med änglar" råkade jag handla hem Colum McCann, Let the great world spin enbart för att författaren har bokstaven "m" i både förnamn och efternamn (punkt 10 i kaosutmaningen). Kunde ha blivit bra, blev inte riktigt lyckat.

Jag har läst knappt halva boken och det har tagit mig så lång tid att jag inte ens tänker avslöja det. Det tar så lång tid eftersom jag efter varje kapitel ger mig själv en paus och läser, som belöning, en roligare bok innan nästa eländes kapitel. Jag tycker nämligen McCann är outsägligt tråkig.

Så nu är frågan: fortsätta kämpa ett kapitel i taget och hoppas att det blir bättre? Eller slänga McCann i sjön, skriva en arg bloggrecension och satsa på Thomas Manns Bergtagen istället till punkt 10?

Begränsat spännande fortsättning följer!

No comments:

Post a Comment