Monday, July 15, 2013

Einar Bure som biffig broiler?

Nu har jag äntligen, ett halvt år efter alla andra, fått se filmatiseringen av Maria Langs Mördaren ljuger inte ensam.

En snabb sammanfattning:

Tuva Novotny är sjujäkla snygg och begåvad, en utmärkt Puck. Bästa svenska skådisen!

Den är vackert filmad med mörka sekvenser av svensk natur. Fint!

Historien är helt ok berättad. Jag som har minne som ett såll blir alltid överraskad av vem mördaren är trots att jag läst boken flera gånger.

MEN!

Kommissarie Wijk har förminskats till en slemmig kåtbock. Borta är briljansen och gentlemannastilen, kvar är en glosjuk tjejtjusare med hatt. Bu!

Einar Bure, Pucks blivande man, har förvandlats från intellektuell historielektor med pipa och glasögon till muskelbroiler i nätbrynja som ägnar halva filmen åt att, halvnäck och välinoljad, mecka med båtmotorer och andra halvan åt att flexa de biffiga axlarna och säga platta repliker utan trovärdighet. Hallå? Vem hyrde in den där nissen? Dubbel-bu!

Trots allt - den som gillar klassiska pusseldeckare mot svensk midsommarkuliss kan ändå se filmen för en kvälls lätt underhållning. Novotny gör det väl värt besväret. Och den allra allra sista scenen är jättefin.

4 comments:

  1. Nej men fy vad trist! Måste dock se filmen iaf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Se den ändå! Tuva Novotny gör det som sagt värt det. :)

      Delete
  2. Aj då. Jag som absolut vill se den filmen :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men det tycker jag du ska göra! Allt utom de två manliga huvudrollerna är bra. Och ngt ska man ju ha att gnälla över efteråt... :-)

      Delete