Monday, June 10, 2013

Uppsalaförfattare

Lyrans bokblogg skriver om hembygdsförfattare, så jag bidrar med tre uppländska tips.
 
Elsie Johansson är en fantastisk författare med både bredd och djup. Mosippesviten (Mosippan, Glasfåglarna och Nancy) är en uppväxtskildring i Uppsalamiljö. Klassresa, glastak för kvinnor och Sverige under moderniseringen. Den nyare romanen Sin ensamma kropp är också oerhört gripande, om äldre kvinnors tabubelagda sexualitet. Mycket läsvärt.

Ola Larsmo har bland annat skrivit den mörka och otäcka Jag vill inte tjäna, om hyckleriet med prostitution, illegala aborter och konservativ kvinnosyn i 1880talets Uppsala. En ung kvinna flyr det hårda livet som tjänstefolk på landsbygden men hamnar istället i en hård och kall miljö i staden.

Och slutligen, från Norduppland, geniala Berglins. Serietecknare är också en slags författare och få kan säga så mycket med så få ord som Berglins. Alltid briljanta!

14 comments:

  1. Älskar Berglin! :) så klart serieförfattare också är författare.
    Elsie Johansson har jag hört en del gott om och är sugen på att testa framöver.
    Larsmo hade jag inte hört talas om innan.

    ReplyDelete
  2. Här i Belgien är respekten för serieförfattare mycket större än vad jag upplever hemmavid. Här finns fler affärer som säljer serier och illustrated novels än det finns bokaffärer!

    ReplyDelete
  3. jag har lyssnat på Elsie på Biblioteket, mycket trevligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har också hört någon uppläsning, väldigt behagligt berättat.

      Delete
  4. ...Och så finns ju Gösta Knutsson "Pelle Svanslös" och vassa satirdiktaren Anna Maria Lenngren inte att förglömma...

    ReplyDelete
  5. Intressanta författare! Lyssnade på Ola Larsmo när jag pluggade i Uppsala, var jätteintressant :)

    Taggade dig i Sommarläsning:
    http://bokdamenblog.wordpress.com/2013/06/10/tag-sommarlasning/

    ReplyDelete
  6. Elsie Johansson känner jag igen, men jag tror inte jag läst något av henne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon har också skrivit sorgliga "kvinnan som mötte en hund" om hur förskräckligt ensamma och isolerade människor i utanförskap, tex långtidssjukskrivning, kan bli. Intressant författare!

      Delete
  7. Berglins är så bra! Brukar känna igen mig i det mesta han producerar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur! Om Berglins var ett parti skulle det vara så enkelt att rösta.

      Delete
  8. Jag har så länge tänkt läsa Elsie Johansson men inte blivit av, har hört att böckerna ska vara bra
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har bara gott att säga om henne!

      Delete