Tuesday, June 4, 2013

Tio svenska favoriter

Dags för en tematrio med nationaldagstema: svenska favoriter.

Lyran brukar föreslå att man ger tre tips. PILUTTA DIG, LYRAN! Jag tänker skriva en oskarsgala med tio kategorier istället. 
  1. Bästa klassiker: Selma Lagerlöf, alla gånger. Selma for president!
  2. Bästa norrländska: P O Enquist. Rent och enkelt språk, mäktiga berättelser, norrländskt vemod och ensamma granskogar.
  3. Bästa deckare: Håkan Nesser, för att de inte egentligen är deckare utan bara låtsas det - de är egentligen riktiga, välskrivna romaner med fantastiska karaktärer.
  4. Bästa skräckisen: John Ajvide Lindkvist. Det läskigaste är inte monstren, det läskigaste är människorna omkring monstren.
  5. Bästa galna experimentisten: Lotta Lotass, kan inte beskrivas, måste upplevas.
  6. Bästa utlandssvensk: Bodil Malmsten. Är du lite deppig? Läs en Bodil Malmsten! Jag skrattar högt minst en gång per sida, utom när det blir sorgligt, men sedan skrattar jag igen.
  7. Bästa korthistorier: Pär Lagerqvist. Hemska, finurliga, svarta små sagor.
  8. Bästa poet: Anna Maria Lenngren. Vass, elak, rolig. 
  9. Bästa nutidsskildrare: Jonas Hassen Khemiri. Inte bara öga för detaljer och känslolägen, ett språk att förmedla dem också.
  10. Bästa dåtidsskildrare: Elsie Johansson. Serien om Nancy: Mosippan, Glasfåglarna och Nancy är underbara berättelser om en ung kvinnas uppväxt i den tid när Sverige förvandlades som mest. Obs, Elsie skriver också fantastiskt om nutiden.
Grattis alla vinnare!

19 comments:

  1. Så kan man oxå göra! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla sätt är bra utom de dåliga...

      Delete
  2. Bodil Malmsten har jag bara läst hennes bok om att skriva, men har Priset på vatten i Finistère i hyllan. Pär Lagerkvist är en favorit hos mig också. Khemiri ska jag läsa någon gång.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Finistère-böckerna är fantastiska - särskilt när man själv också har en utlandserfarenhet i bagaget och kan småskrocka igenkännande åt alla missförstånd Bodil råkar in i!

      Delete
  3. Din punkt 3 och 4 skriver jag under på :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låt den rätte komma in var helt enkelt genial. Tycker jag.

      Delete
    2. Jag blev betydligt räddare för människorna än för vampyrerna. Fantastisk bok.

      Delete
  4. Elsie Johansson gillar jag! Har bara läst Glasfåglar än så länge men ser fram emot de andra också!

    ReplyDelete
    Replies
    1. En Elsie-bok jag blev mycket positivt överraskad av var "Sin ensamma kropp" om äldre kvinnors sexualitet - läsvärd!

      Delete
  5. Grattis till vinnarna, och jag har knappt läst någon av dem! Selma läste jag som ung, jag tror jag läst någon av Nancy, och Håkan Nesser ligger i min "att-läsa"-hög...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag återupptäcker Selma med jämna mellanrum och blir alltid glatt överraskad. Kanske att "Kejsaren av Portugallien" är den bästa.

      Delete
  6. Har inte läst alla här men fick en massa tips, tack :)

    ReplyDelete
  7. Hehe, kul idé! Den enda jag läst av dessa är Bodil Malmsten och henne gillade jag faktiskt inte :/

    SV: Haha, det är helt okej!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är tur att alla gillar olika, annars skulle det bli få böcker utgivna och det vore helt poänglöst att läsa varandras bokbloggar... Malmsten har en speciell stil, jag förstår faktiskt att den inte faller alla i smaken.

      Delete
  8. Härlig lista! Håkan Nesser är en riktig favorit hos mig också :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...och särskilt de från lite senare tid. Utom "Himmel över London" som jag blev irriterad av.

      Delete
  9. Yay för rebeller! Är fruktansvärt svårt att avgräns till 3.

    ReplyDelete