Wednesday, June 12, 2013

Sommarläsning

Feministbruden och Bokdamen har båda taggat mig på senaste bokbloggskedjebrevet - roligt! Här följer mina svar:

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Till exempel Agnes von Krusenstjernas serie om frökn von Pahlen, nu när jag ÄNTLIGEN fått fatt i första boken. På läslistan finns också Elin Wägner, Pennskaftet, Sylvia Plath, The bell jar, Sofi Oksanen, När duvorna försvann och Julie Otsuka, When the emperor was divine.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Jag har en bok om Belgiens historia stående som en kanske skulle plöja medan en fortfarande bor här i landet.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Idealiskt: på en klippa vid havet, i lugn och ro. Sol och måsskrin.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
I soffan med ena ögat på vad valpen för tillfället försöker hitta på för ofog. Regn och brus från grannens tv genom väggen.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Jag är ju väldigt förtjust i Oksanen...

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Imorgon fyller jag tjugo av Alain Mabanckou. Vilken författare!

7. Strand eller hängmatta?
Vid havet, men hellre klippa än strand.

8. Deckare eller roman?
Roman, eller kanske en kattdeckare av Rita Mae Brown.

9. Favoritgenre?
Nej. Ja. Vet inte.

10. Tagga 3 andra!
Det verkar som om de flesta andra bloggar jag följer redan varit taggade, men jag försöker skicka vidare till Annas bokprat, Bokmoster och min nya hjälte Mrs Calloway. Kull, ni är!

4 comments:

  1. Haha, nej, det är inte helt lätt att välja genre ;) Hoppas du får mycket lästid i sommar, med valpen! Mina svar hittar du här:

    http://bokmoster.blogspot.se/2013/06/taggar-mig-sjalv-sommarlasning.html

    ReplyDelete
  2. tack för taggen! har inte hört talas om någon av dina tips, får kolla in på Goodreads :)

    ReplyDelete
  3. aldrig har någon tidigare kallat mig hjälte! det var på tiden! tack Sanna, jag ska göra mitt bästa

    ReplyDelete