Saturday, June 1, 2013

Har du en bok jag kan låna?

Boklånaren (entusiastisk): Har du något jag kan låna? Någonting bra och lättläst....

(Får en bok i handen, vrider och vänder på den)

Boklånaren (fortfarande entusiastisk): O, den ser spännande ut!

(Får ytterligare en bok i handen)

Boklånaren (entusiastisk och lite velig): Men vilken ska jag välja?

(Får ytterligare en bok i handen)

Boklånaren (med en antydan till tvekan): Hmm, jag läser inte så mycket, så en bok skulle nog...

(Får ytterligare en bok i handen)

Boklånaren (lite mer bestämd tvekan): Ojsan hoppsan, nu blev det många här.

(Får ytterligare en bok i handen)

Boklånaren (ett första stråk panik i rösten): Tack, tack, jag ska ju orka bära hem dem också!

(Får ytterligare en bok i handen, tillsammans med en rejäl plastkasse)

Boklånaren (småhysteriskt): Nej, allvarligt, jag behöver inte...

(Får ytterligare en bok i handen)

Boklånaren (i falsett): Stopp! Jag kommer ändå inte hinna läsa dem och du kommer inte få igen dem förrän nästa sommar!

Bokägaren (stannar upp): Inte få igen dem?

(Börjar plocka tillbaka böcker ur plastkassen)

Boklånaren (lite trumpet): Men vänta nu, en kunde jag väl få låna i alla fall...

2 comments:

  1. När jag lånar böcker av folk så blir det så här: "Jag lovar att du får tillbaka dem inom en vecka!"

    Vän: "Men det är lugnt, du behöver inte stressa..."

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...ja ibland får man mörka lite om sin lästakt för att inte få onda ögat...

      Delete