Saturday, June 8, 2013

Författartips: Nadine Gordimer

Dags för ett boktips!

Nadine Gordimer är en sydafrikansk författare med litauiska och brittiska rötter. 1991 fick hon nobelpriset i litteratur. Hon är en politisk författare och aktivist även i verkliga livet - hon var medlem i ANC medan organisationen ännu var förbjuden.

Själv har jag läst både The conservationist och The house gun med stort intresse. Den förra handlar om en ganska hopplös vit farmare och hans relation till de svarta jordbruksarbetarna. Om hur svårt det är att bekämpa förändring och hur svårt det är att välkomna den. The house gun skrevs nästan trettio år senare och handlar om det allt råare och mer våldsdrabbade Sydafrika efter demokratiseringen, där alla har vapen hemma till skydd mot rån. Men även oskyldiga kan skadas av dessa vapen... Ett tema som blev relevant igen med den pågående Pistoriustragedin.

Men allra bäst är The pick-up. En av de tre mest romantiska böckerna jag läst och älskat (romantiskt trams göre sig icke besvär i min bokhylla, men Gordimer skriver aldrig trams). Om ett ungt par med oändligt olika bakgrund, som rycks upp och förflyttas och försöker anpassa livet efter kärleken. Om uppoffringar och migration och utanförskap. Magnifikt berättat som alltid av Gordimer.

4 comments:

  1. romantik som inte är trams, det låter tilltalande.
    tack för tipset.

    ang. Den blå rullgardinen i pocket så har jag den i min hand nu. vart ska jag skicka den? jag kan lägga den på lådan idag, om du vill?

    ReplyDelete
  2. Är det sant!?! Min hjälte!! Du får gärna skicka till Sanna Lindahl, Mårdstigen 16, 170 75 Solna. Kan du skicka ett bankkontonr till min mejl snn.lindahl@gmail.com och berätta hur mycket jag är skyldig så sätter jag över?
    Tusen tack!!

    ReplyDelete
  3. jag skickar den på stört! jag kunde ju inte med att låta boken stå där och låta någon annan få den...

    ReplyDelete