Saturday, June 15, 2013

En litterär bästis?

Helgens bokbloggsjerka kretsar kring frågan: vilken karaktär skulle du vilja ha som allra bästa vän?

Man vill ju inte ha en Gandalf som alltid överglänser en, alltid vet bäst och som alltid fixar alla knipor.

Inte heller en Gollum, visserligen roligt att få vara lite snyggare och mer belevad i jämförelse, men ändå. Vad blir det för vänskap om det enda gemensamma samtalsämnet är fisk?

Vänskap är bäst när den känns jämlik, att man är på samma plan. Så min litterära bästis måste vara en ganska medelmåttig figur och någon som är mer intresserad av böcker än av ishockey.

Jag tror att jag skulle kunna komma bra överens med Dr Watson. Han har rest en hel del, är begåvad men inte till överdrift, har fötterna på jorden och verkar trivsam till sättet. Vi skulle kunna ses mest på stan eller hemma hos mig så vi inte måste hänga för mycket med hans jobbiga besserwisser till pojkvän. Och kanske skulle vi ta en kompissemester ihop och vandra över de skotska hedarna där Tassavalpen kan få leka av sig med Baskervilles hund.

13 comments:

  1. Ja, Dr Watson är ett bra val :)

    ReplyDelete
  2. Jag skulle nog föredra att hänga med besserwisser pojkvännen ;) Men Dr Watson är ett bra val.

    ReplyDelete
  3. Dr Watson verka ju vara en trevlig filur!!

    ReplyDelete
  4. Dr Watson hade jag också velat ha som vän, men det finns så himla många att välja mellan! Men kan hålla med dig om Gandalf, det känns inte som om han hade blivit en direkt "närvarande" kompis ;)

    ReplyDelete
  5. Dr Watson är ett superbra val, det tänkte jag inte på.
    Har du sett filmerna, han spelas av en riktigt snygg kille
    Mia

    ReplyDelete
  6. Gillar ditt resonemang. Han skulle nog kunna vara en god vän.

    ReplyDelete
  7. Så klart! Skulle också vilja vara bästis med John;) Men Sherlock skrämmer mig lite med sin skarpsinnighet så honom hade jag nog undvikit...

    ReplyDelete
  8. Haha, nä fisk kan man nog inte prata så värst länge om :)
    /Caroline www.blandbocker.blogg.se

    ReplyDelete
  9. Låter som en härlig bekantskap :)

    ReplyDelete
  10. Skratt, inte vill man prata om fisk dagarna i ända:). En jätte bra vän, jag följer gärna med på semestrar:).

    ReplyDelete
  11. Ja, Dr Watson känns jordnära, trevlig och ärlig!

    ReplyDelete
  12. Ja Dr Watson skulle nog vara en bra vän att ha.

    ReplyDelete