Thursday, June 27, 2013

Böcker vs TV-serier

Att ge boktips till dem som läser mycket är lätt men boktips till dem som inte läser så mycket är svårt.

De som inte läser mycket förväntar sig ofta en enda helt FANTASTISK bok som ska kompensera besväret att läsa. Många ibland-läsare som ber mig om boktips har enorma krav på en bok, den ska vara spännande i varje ord, annars lägger de ner den. Det ska vara enkelt, det ska komma gratis, det ska vara superduperintressant på varje sida.

Men handen på hjärtat, hur många av alla TV-serier och filmer man ser är FANTASTISKA? Ofta är de av väldigt blandad kvalitet. Allt är inte bra ens i de riktigt bra serierna.

Precis så är det förstås med läsning också. Vissa böcker är FANTASTISKA, men inte alltid varje mening, varje sida. Andra böcker är trevlig läsning, god underhållning, en resa i tid och rum, trots att de inte är direkt fantastiska. Vissa böcker är rent ut sagt skitdåliga (curse you, David Grossman!!) och dem kan man med gott samvete lägga ifrån sig.

Men varför ställer vi så mycket lägre krav på TV-underhållning än på böcker?

Jag tror att läsning är en vanesak. Man läser en bok, man läser en till, för varje sida man läser tränar man upp läsförmåga och läsförståelse tills det inte längre är ansträngande utan bara roligt. Det är kanske lite mer jobb för hjärnan att läsa än att glo på en film. Men inte mycket, egentligen. Och man har mycket mer ut av det.

Jag läser inte bara FANTASTISKA böcker. Det skulle vara asjobbigt att hitta på en vattentät sållningsmetod. Men jag har ändå stor behållning av nästan allt jag läser. I varje bok finns något intressant att fundera över.

3 comments:

  1. Jag tror tiden har lite betydelse här. En dålig film tar runt två timmar att se, alldeles oavsett hur dålig den är. En dålig bok kan ta evigheter att ta sig igenom.

    Själv varken läser jag bara fantastiska böcker eller ser fantastiska tv-serier/filmer. Jag tror fullt och fast på att om man bara gjorde det så skulle kraven öka tills de till slut blir helt omöjliga att tillfredsställa. En dålig bok/film ibland sänker kraven på nästa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Å ena sidan ja - å andra sidan ägnar folk ju löjligt mycket tid åt att sluka hela tv-serie-boxar på en gång. Men visst har du en poäng. Dessutom att man kan ha ett halvt öga på tv-serien och samtidigt göra ngt annat, det kan man inte med en bok.

      Men skulle förstås mest önska att fler orkade ge även böckerna en chans! :)

      Delete
  2. Jag tror också att tidsaspekten är viktig. Det är ju en mycket större investering att ägna kanske uppåt tio timmar åt en bok medan en film eller ett avsnitt av en tv-serie tar (normalt sett) högst två timmar i anspråk.

    Sedan är du nog också något på spåren där med att man kan se på tv/film samtidigt som man grejar med annat. Det är ju svårt med böcker...

    ReplyDelete