Friday, June 28, 2013

Älskade onding

Veckans bokbloggsjerka går på frågan: vilken "bad guy/girl" gillar du bäst?

Det finns olika slags ondingar:

En sort är de råbarkade skitstövlarna (kan vara antingen boven eller antihjälten, som Philip Marlowe i Raymond Chandlers deckare) - nej tack till dem.

En sort är de onda som egentligen är de goda, som vampyren Eli i Låt den rätte komma in och Severus Snape ur Harry Potter. Om Philip Marlowe är antihjälte kanske man kan säga att Snape är antibov. Jag älskar Snape och Eli, men tycker inte riktigt de gills som favoritondingar eftersom de ju inte är onda på riktigt.

Och sedan finns det de genuint onda som ändå samtidigt är gentlemen med värdighet - de onda genierna hamnar ofta här. Som Moriarty i Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes.

Jag ska erkänna att jag är mycket svag för Saruman i Sagan om ringen. Han har stil och han är listig. Han är en visionär som tar steget in i industriell framtid när alla andra fortfarande harvar omkring med gammeldags lantliga metoder. Och han är ond, ond, ond...

30 comments:

  1. Saruman är verkligen en "bra" bad guy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och mycket bra gestaltad i Jackson-filmerna!

      Delete
  2. Ett tag var jag inne på Eli, men tyckte inte heller att hon platsade riktigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hen är ju inte alls ond - eller vad är ondska. Veckans jerka blev en filosofijerka!

      Delete
  3. Snape gillar jag också. Han har många bottnar och är en intressant karaktär.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillade utvecklingen från bok 1 och framåt!

      Delete
  4. Fint uttryck det där "antibov". Det har saknats hittills- nu ska jag börja använda det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag visste inte att det saknades förrän idag men tänk vad lite fredagsjerka kan göra för kreativiteten.

      Delete
  5. Harry Potter har jag läst, och flera av karaktärerna där verkar vara populära svar i denna veckas jerka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som för någon vecka sedan när hälften av alla jerkabloggare ville vara bästis med Hermione. J K Rowlings verkar ha lyckats med sina karaktärer!

      Delete
  6. Saruman är en väldigt intressant karaktär.

    Snape är definitivt en antibov! Nu inför vi det ordet i svenskan, tycker jag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Får ta och mejla svenska akademin, jag tror inte de läser min blogg.

      Delete
  7. Antibov, vilket fiffigt uttryck när antihjälte inte riktigt passar in :) Själv gillar jag nog bara antibovarna, rena ondingar har jag svårt att tycka om.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej de är ju onda, det är väl inte meningen att man ska gilla dem egentligen. Det är väl därför det var så svårt att svara på veckans jerka tänker jag.

      Delete
  8. Moriarty blev min bad guy. Den första jag kom på helt enkelt. :)

    ReplyDelete
  9. Vilken underbar beskrivning av Saruman, industriell visionär, det var inte dåligt :) Tycker han definitivt är värsta skurken i Sagon om ringen, eftersom han är så svekfull. Sauron vet man ju var man har.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han är så überond att han bara är ett öga, det kan man inte ha som favoritbov... Men Saruman kan man förstå

      Delete
  10. Det hade varit kul att se mer av Saruman, för han är en intressant figur och jag gillar att han är så himla ond... han är dock inte en person som jag hade velat hänga med men definitivt kul att läsa om ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, men det är väl hela poängen med ondingarna!

      Delete
  11. Jag gillar också de där som inte är rätt igenom onda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och de blir intressantast att läsa om - annars blir det så enkelt

      Delete
  12. Usch för Saruman! Men intressant beskrivning, det ska jag tänka på nästa gång jag tittar på filmerna;).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är massor med symbolik där i kampen mellan de urgamla träden och Saruman med sin underjordiska vapenfabrik!

      Delete
  13. Nej Sagan om ringen böckerna har jag inte läst, tyvärr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan bara rekommendera, det är min favoritbok genom alla tider. Oändligt mycket större, bättre och mindre amerikanskt snyftsentimental än filmerna (även om jag gärna ser filmerna också).

      Delete
  14. Sååå länge sedan jag läste Sagan om Ringen (och filmerna har jag inte sett)så jag minns inte honom...

    ReplyDelete
  15. Tänkte också på Moriarty, men valde ju annorlunda ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blev ändå stor mångfald i jerkan i veckan! Så många ondingar det finns

      Delete