Sunday, June 16, 2013

Afrika: Imorgon fyller jag tjugo

Jag har läst Alain Mabanckou  Imorgon fyller jag tjugo. Och har bara gott att säga! Skicklig författare, exakt tonträff i språket, färgsprakande och fängslande berättelse! Stor humor, stort hjärta och kolsvarta undertoner som filtreras snyggt och stilsäkert genom det naiva barnberättarperspektivet och tioåringens enkla, raka språk.

Det handlar om tioårige Michel i 70-talets Pointe Noire, Republiken Kongo. Han filosoferar kring världspolitiken som silar in genom radion och som gör pappa så upprörd, funderar hur man bäst imponerar på grannflickan Caroline och oroar sig över att mamma är ledsen för att det inte blir några syskon.

Genom barnets berättarjag kan Mabanckou på ett slugt sätt ironisera över vuxenvärldens sorger, intriger och hycklande. Till exempel om morbror René, den stormrike direktören som predikar marxism, som roffat åt sig all familjens egendom och som varje år ger Michel en plastspade i julklapp "för att inspirera honom att vilja jobba i det ädla jordbruket". Medan de egna barnen får radiostyrda bilar, kassettspelare och andra stora dyra paket.

Dråplig, pricksäker och en fröjd att läsa. Men också bitvis hemsk och sorglig. Som när föräldrarna tar dåliga råd av en lokal häxdoktor som pekar ut Michel som skyldig till deras barnlöshet. Mabanckou spelar över hela tonregistret utan att någonsin skriva läsaren på näsan. En strålande läsupplevelse.


Detta blir min bok för Afrika i Feministbrudens världsboksutmaning.

4 comments:

  1. Men käre! Läser du på franska! jag blir impad :-) Jag har läst på svenska och jag tyckte mycket om den. Verkligen fin uppväxtskildring.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag övar, jag bor ju i Belgien så förr eller senare borde jag ju lära mig på riktigt. Men den här flöt som en vårbäck, det var ju så enkelt behändigt språk och korta trevliga meningar. :)

      Delete
  2. Imponerande att du läser på franska! Det var en värdig bok i utmaningen!

    ReplyDelete