Friday, May 24, 2013

Om läsning - omläsning

Det rullar mot fredag och då dyker det upp en ny jerkafråga hos Annika: brukar du läsa om böcker?

Jag tolkar frågan som "brukar du läsa samma bok flera gånger", inte "brukar du läsa böcker om böcker" och då blir svaret - JA!

Böcker kan bli som ett resmål. En trevlig värld man gärna vill kliva in i och sedan stänga dörren om sig. Jag läser gärna favoritböcker om och om igen för att det är så trevligt att vara i den stämning som de bjuder på.

Sagan om ringen är det bästa exemplet, den läste jag en gång om året från ca 13 års ålder och framemot tjugoårsåldern. Nu för tiden blir det kanske bara vartannat eller var tredje år. Varje gång är det som ett kärt återseende av gamla vänner. Samma med Jane Eyre och med en del ungdomsböcker som jag har nostalgirelation till.

Även andra böcker läser jag gärna om efter ett tag, särskilt klassikerna. Man har glömt riktigt hur de var, eller man har läst något annat som gör att man blir sugen på boken igen, eller något har hänt som gör att man kan läsa boken med nya perspektiv och se nya saker i den.

Om det bara fanns mer tid så man hann att läsa både allt nytt och allt gammalt..!

30 comments:

  1. Håller med dig om att det känns som ett kärt återseende med gamla vänner när man läser om böcker man tycker om.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...och när man ledsnar på dem är det bara att ställa tillbaka i hyllan. Så praktiska vänner! :)

      Delete
  2. Jag tycker om att bli överraskad när jag läser och även om jag inte kommer ihåg precis allt i boken så minns jag tillräckligt för att den önskan inte tillfredsställs :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då blir det klurigt förstås. Böcker där överraskningen eller den oväntade vändningen blir ganska meningslösa att läsa om. Men andra är mer som en berättelse i sig där man kan gå bredvid huvudpersonerna ett tag och drömma sig bort - de böckerna är fantastiska för omläsning.

      Delete
  3. Ja, jag läser också om böcker. En bok som jag kanske borde läsa om är Jane Eyre faktiskt, jag tror att jag skulle läsa den på ett annat sätt än jag gjorde när jag läste den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns flera bottnar i många av klassikerna, där finns en hel del nytt att upptäcka vid omläsningar tycker jag!

      Delete
  4. Ja när man läser om sina favoriter är det verkligen som ett kärt återseende :) Men jag har för många olästa för att prioriterar omläsningar just nu men när jag blir gammal hoppas jag läsa om mina favoriter, då har jag nog hunnit glömma lite från deckarna oxå ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hur gammal ska du bli och vad är det som kommer inträffa då som gör att du plötsligt har tid med omläsningar..? :)

      Delete
    2. Jag blir ca 100år och då hoppas jag att jag har varit inspärrad på någon bokköps avvänjning tillsammans med massa andra bokbloggare :P så då har jag inte så många olästa kvar :P

      Delete
    3. Åhå, du kan väl berätta när du hittat den bok-detoxen för jag skulle också behöva skriva in mig.

      Delete
  5. Haha, jag har också skrivit om omläsning av Tolkien! Precis som du så läste jag också om hela trilogin en gång om året från tonåren tills jag blev vuxen ungefär. Och det skulle vara Ohlmarks översättning, och med just DET typsnittet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...jo, det blev en halv ritual kring det hela. Nu för tiden har jag nördutgåvan i originalspråk men ibland bara måste jag läsa den gamla svenska översättningen, det är som en annan bok då. Ack dessa ljuva ungdomsläsminnen...

      Delete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. Jane Eyre glömde jag bort, den har jag också läst om!

    ReplyDelete
  8. Ja ibland vill jag också tillbaka till de där välbekanta världarna :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hemtamt och trivsamt... Och lättläst, en bok man redan läst en gång går så lätt och snabbt att läsa nästa gång.

      Delete
  9. Ja tid är ett besvärande problem eller snarare för lite av den.
    Ikväll ska vi ut på mingel och kolla på kläder, fast jag hellre stannat hemma och läst.
    Men hade jag sagt de till kompisarna, ja de hade trott jag var tokig.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är väl ofta så med beroenden, man vill hålla dem lite halvhemliga... :)

      Delete
  10. Det var ett tag sedan jag läste om Sagan om Ringen. Det borde jag nästan göra igen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det behöver man faktiskt göra emellanåt. Äsch! Nu blev jag sugen själv också.

      Delete
  11. Sagan om Ringen lämpar sig säkert för omläsning, men jag nöjde mig med en gång:-) Läser om gör jag inte längre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som sagt, det finns ju böcker så det räcker ändå

      Delete
  12. Tidsbrist är väl den största orsaken till att man inte läser om fler böcker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man skulle ha en sådan där tidsvändare som Hermione har i tredje Harry-potter-boken

      Delete
  13. Mina favoriter läser jag om väldigt gärna :) Det är så skönt att se om de är lika bra som en minns dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man måste ju se efter ibland bara utifall att :)

      Delete
  14. Jane Eyre läser jag gärna om igen. Kanske ska ta och köpa en trots jag har köpstopp:).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har du lånestopp också..? Annars finns ju klassikerna på bibblan och du kan smidigt kringgå ditt köpstopp :)

      Delete
  15. Håller med dig! Jag har så mycket olästa böcker som väntar på mig, så jag tycker inte jag har tid att läsa om. Men när jag blir pensionär, då ska jag läsa om alla mina favoriter!

    ReplyDelete