Tuesday, May 14, 2013

Feministbrudens världsutmaning

Ibland är det svårt att hålla fingrarna i styr, så nu har jag antagit Feministbrudens läsutmaning: läs en bok från varje världsdel.

Rolig tanke tycker jag, det blir lätt så mycket europeiskt och framför allt anglosaxiskt. Kul att bredda horisonterna en aning. På läslistan för i år finns dessutom flera intressanta böcker som passar synnerligen väl in i denna läsutmaning...

På den här sidan kommer jag allt eftersom lägga uppdateringar om lästa världsdelsböcker.

1. Asien: Haruki Murakami, Elefanten som gick upp i rök

2. Europa: Agatha Christie, Den hemlighetsfulla motståndaren

3. Afrika: Alain Mabanckou, Imorgon fyller jag tjugo år

4. Latinamerika: Isabel Allende, Andarnas hus

5. Nordamerika: Sylvia Plath, Glaskupan

6. Oceanien: Janet Frame, En ängel vid mitt bord

4 comments:

  1. Kul att du är med! Läser man mycket är det ju inte SÅ svårt att få ihop en från varje världsdel. Och som sagt, kriterierna om vad som gills väljer du själv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är det där med Oceanien som jag grubblar lite över... men det har jag sett på din blogg att fler gör, kanske det hunnit skrapas ihop en hög med tips tills dess att jag kommer så långt!

      Delete
    2. Ja, det finns ju en hel del. En novell av Katherine Mansfield kan du ta om det kniper :) Annars har du ju Patrick White, nobelpristagare. Fay Weldons självbiografi kan jag rekommendera och Germaine Greer är från Australien.

      Delete
    3. Just ja, Australien underlättar ju förstås. Tack för tipsen!!

      Delete