Sunday, May 12, 2013

Får man ljuga i litteraturen?

Är felaktiga uppgifter i böcker ett tillåtligt ofog? Undrar jag idag på förekommen anledning.

Jag är just inne på sista sidorna av en bok som utspelar sig i London. I en icke-signifikant dialog berättar en av de många karaktärerna för en annan att de gröna papegojorna som bor i London härstammar från ett par förrymda tamfåglar.

DETTA ÄR INTE SANT!

Aj aj vad svårt jag har att släppa denna lilla faktamiss. Eller är det en slarvig faktamiss? Detta är ju precis vad många människor tror, så kanske det blir en mer realistisk dialog om bokkaraktären har den feluppfattningen. Kanske är faktafelet medvetet? Och om det är gjort på flit, är det då okej?

Ska man underblåsa osanningar i litteraturen? Får man göra det?

I just det här fallet tror jag inte det är ett fel med flit, eftersom det 1) inte är en bärande information för berättelsen - det sägs i en bisats - och 2) inte är en bok av det genomarbetade djupt efterforskade slaget. Min gissning är att författaren faktiskt inte vet att hen ljuger, för hen är en av alla dem som själv går omkring och tror på faktoiden.

De gröna gojorna som nu för tiden bor i de flesta av Europas storstäder söder om London är halsbandsparakiter och de har vandrat norrut från Turkiet. Vi har en enorm koloni här i Bryssel. De är inga ättlingar till förrymda tamfåglar. De klarar sig helt enkelt väldigt bra i människans närhet och klarar även halvkallt klimat om de bor inom urbana områden.

Ska fundera mer på exempel på litterära osanningar och se om jag kan klura ut en tumregel för vad som är godkänt och inte. Fritt fram att bidra med era tankar och idéer!

2 comments:

  1. Generellt sätt tycker jag att man bör hålla sig till korrekta fakta om man så att säga presenterar dem som sådana. Annars får man t ex hitta på en ny stad som i mångt och mycket kanske liknar en verklig men som man sedan kan manipulera efter egna syften. Eller skriva någon bra motivering i förord/efterord om varför man inte hållit sig till sanningen.

    ReplyDelete
  2. Jag är inne på samma spår. Eller om man har en tydligt icke-informerad och obildad karaktär, då kan den karaktärens roll vara att komma med ogrundade felutsagor.

    ReplyDelete