Saturday, May 25, 2013

Europa: Christie, vad annars

Här kommer mitt andra inlägg som svar på feministbrudens världsbokutmaning: Europa!

Europa är klurigt, de allra flesta böcker jag läser är ju av europeiska författare. Vad ska man välja som "representativt" för sin egen kontinent? Jag utgick därför från det mest icke-litterära av alla kriterier och tittade på försäljningstoppen. På delad förstaplats bland alla europeiska författare genom tiderna kommer William Shakespeare och Agatha Christie, ett stort antal hästlängder innan trean Barbara Cartland (fråga: hur tusan hann Cartland skriva så många böcker? Hon måste ha ett koppel tama chimpanser med varsin skrivmaskin).

Sagt och gjort, Christie fick det bli. Christie har dessutom en subtil humor och lågmäld stil som jag tänker på som, om inte typiskt europeisk så i alla fall brittisk.

The secret adversary som jag just läste ut är en spiondeckare från 1922. Här finns allt från stenrika amerikaner till läskiga bolsjeviker och vardagliga betraktelser kring hur man skapar jobb för unga efter kriget. I denna bok dyker för första gången deckarparet Tommy och Tuppence upp - mindre kända än sina Christie-syskon Jane Marple och Hercule Poirot.

Snabb intrig, mycket som händer, gott om lösa spår och ledtrådar att följa. Kluriga gåtor och många vändningar innan man får facit. Som långvarigt Christiefan följer jag gärna med på Tommys och Tuppences våghalsiga äventyr.

No comments:

Post a Comment