Sunday, June 2, 2013

Ett oanat Lang-möte

Jag nämnde häromsistens att de har skapat ett bokbord på jobbet - ett bord i entrén där alla uppmanas att lämna eller plocka böcker. Underbart initiativ! Jag trodde det bara skulle stå där över Stora Bokbytardagen 16 maj, men det verkar vara en sådan succé att det fått bli permanent.

Jag jobbar alltså i Bryssel och har kollegor från hela Europa. Totalt i mitt "departement" finns en knapp handfull andra svenskar bland runt 300 anställda. Döm därför om min förvåning när jag trillar över den här gamla godingen på bokbytarbordet.


Maria Lang: En skugga blott. På svenska! (Omslaget är diskutabelt, vit text på ljus bakgrund är inte bästa titelsättningen).

Läste raskt ut den, hade sånär glömt hur hemtrevligt småmysiga de är.

Hjältinnan och berättarjaget Puck Bure kommer hem oväntat tidigt från en utlandsresa och vad finner hon i badkaret om inte ett kvinnolik. Hjälp, Christer Wijk, kom och rädda mig! Därefter förhörs ett antal unga studenter som samtliga deklamerar passande versstycken i tid och otid. En av dem berättar inför hela församlingen att han vet vem mördaren är men att han inte vill berätta det och, by the way, nu tänker han gå och sätta sig i all ensamhet längst bort i ett mörkt hörn av det läskiga biblioteket. Nämen oj! Han blev visst också lite mördad.

Naivt, gulligt, tidstypiskt och harmlöst. Precis vad man behöver ibland.

Imorgon ska jag lägga tillbaka En skugga blott på bokbytarbordet, kanske någon annan blir lika häpet glad av att hitta den.

No comments:

Post a Comment