Monday, May 6, 2013

Bror Tratt är död

Projekt Runeberg är en liten skattgömma med klassisk nordisk litteratur online. Där hittar man bland annat min favoritdiktare, Anna Maria Lenngren. På tal om gamla roliga rim ur litteraturhistorien.

Till exempel den här:

Bror Tratt är död,
en liten rödlätt man
Gick ständigt i syrtut
Igår begravdes han
Jag kistan såg och processionen,
och gjorde denna reflexionen:
"Bror Tratt, du levde glatt men kort.
Förr bars du ständigt hem, nu bärs du äntligen bort"

Lenngren kom liksom jag själv från Uppsala. Hon är rolig, skarpsynt och hade en mycket vass penna.

Som i den satiriska Till min kära dotter om jag hade någon:

På läsning öd ej tiden bort,
vårt kön så föga det behöver
Och skall du läsa, gör det kort,
på det att såsen ej må fräsa över

Anar man en viss ångande ilska? Eller är det bara min tjugohundratalstolkning?

No comments:

Post a Comment