Friday, May 17, 2013

Bokslukarens bekännelser: senaste bokinköpet

Veckans fråga i bokbloggsjerkan är: vilka böcker har du klickat hem den senaste veckan?

*host hrm*

Jag vet vad den gula huliganens pappa kommer att säga nu: "skulle inte du sluta köpa böcker ett tag"?

Jo!

Men.

Nu bidde det inte så.

I veckan råkade mina fingrar knappa hem följande beställning:
Anders Fager, Jag såg henne idag i receptionen (spökskräckis i Kungsholmenmiljö)
Sofi Oksanen, När duvorna försvann (Oksanen for president!)
Naomi Novik, Crucible of gold (fantasyserie om smart stridsdrake)
Kyung-Sook Shin, Ta hand om min mor (sydkoreansk författare som alla talar om)
Elin Wägner, Pennskaftet (feministisk klassiker)
samt nästan hela Von Pahlen-sviten av Agnes von Krusenstjerna (klassiker med HBTQ-tema).

Apropå det sista, var tusan får man tag på den första boken i Von Pahlen-serien? Jag letar efter Den blå rullgardinen, om någon som läser detta har den och vill låna ut är jag mycket intresserad för den är tvärslut på alla bokhandlar och hos förlaget och jag räknar inte med att snubbla över den på ett antikvariat här i Bryssel. Alla de andra sex böckerna finns att köpa i överflöd, men första i serien är alltså omöjlig. Betyder det att alla köpte bok nummer ett, tyckte den var usel och aldrig besvärade sig med resten av sviten..?

Kanske kan jag muta någon snäll vän/släkting att gå på svenskt antikvariat åt mig.

21 comments:

  1. Råkade bara köpa hem lite böcker ;) Som här då ungefär!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja tänk så det kan gå ibland... eller ganska ofta...

      Delete
    2. Din kommentar hos Annika var klockren, så säger nog Hej Sanna! Jag är nog med i samma bookoholic grupp ;)

      Delete
  2. Ta hand om min mor vill jag också gärna ha!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag ser fram emot den, har hört så mycket att nu är förväntningarna höga.

      Delete
  3. Det var inte lite böcker ;) Men jag vet hur det är, när man är igång och beställer en bok kan man lika bra passa på att beställa flera :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jomenvisst - och särskilt när det handlar om svenska böcker, då brukar jag göra en större klumpbeställning till en svensk adress och så får min stackars partner hämta upp dem när han är på jobb hemma i Sverige och släpa med dem till Bryssel ... Det är en del extrakrångel med internetbeställningar från svenska bokhandlar till belgiska adresser.

      Delete
  4. Det är så lätt hänt ibland, böckerna bara hoppar ner i kundvagnen av sig själv!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ack ja! Man hör dem väsa "resistance is futile!" och sedan är bara att slänga upp händerna i en uppgiven gest och så fram med den allt tunnare plånboken. Böcker är som lösgodis på det sättet.

      Delete
  5. Ibland MÅSTE man ju faktiskt få hem en viss bok... och när man ändå gör en beställning kan man ju lika gärna klicka hem några ytterligare böcker, för en (eller två eller tre) böcker mer eller mindre skadar ju inte :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...eller fyra eller fem eller... Någon måste ju se till att bokbranschen går med plus.

      Delete
  6. Böcker är lite som en drog. Den bästa som finns :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska man nu ha ett beroende är väl det här ett av de mer harmlösa!

      Delete
  7. Jag har också fått hem Tag hand om min mor precis. Det har som sagt skrivits mycket positivt om den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur, så jag hade liksom inget annat val än att införskaffa den!

      Delete
  8. "Råkade" är ett väldigt bra ord ;-)
    Ta hand om min mor var bra tyckte jag!

    ReplyDelete
  9. Man kan ju inte bara beställa en bok om man nu ändå håller på. Böckerna trivs bäst med att resa i flock.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men eller hur! Vilket bra argument. Det är som med undulater, det är inte schysst att hålla dem en och en.

      Delete
  10. Så härligt när det bara "råkar" sig att det kom hem lite fler än planerat. Händer så lätt att man slänger i några till fastän man "bara skulle" beställa en eller två.

    ReplyDelete
    Replies
    1. När man ändå håller på... :)

      Delete