Sunday, May 19, 2013

Asien: Murakami for president

Dags för den första boken till feministbrudens världsbokutmaning: Asien!

Asien är stort. Det finns författare från Libanon, Indien, Kina, Iran... som jag skulle ha kunnat välja. Men nu blir det inte så - det blir en av mina absoluta favoritförfattare: Haruki Murakami.

Murakami är geniet bakom parallellvärldseposet 1Q84. Det var 900 sidor ren njutning och när jag kom till sista raden ville jag ha 900 sidor till. Men den boken förtjänar ett eget blogginlägg i sinom tid.

Boken jag just läst ut är istället en novellsamling med titeln The elephant vanishes.

I sedvanlig Murakamistil sys realism och surrealism ihop med osynliga sidensömmar. Novellerna handlar om unga människor i storstaden Tokyo som hamnar i oväntade möten eller i situationer utanför det "normala". En kvinna får påhälsning av ett litet kärlekskrankt grönt monster. Ett ungt par ger sig ut för att råna bagerier mitt i natten. En arbetare i elefantfabriken drabbas av en dansande dvärg. En man får besök av TV-folket.

Ibland är det inte mer än en vacker betraktelse, ibland finns ett viktigt budskap, ibland är det en galen berättelse som om författaren återger något han drömt. Och han gör det så sjujäkla bra.

Om du inte än har fastnat för Murakami kan den här novellsamlingen vara en bra start.

Mer Murakami åt folket!


Ps. en ny roman kom nyligen ut men översättningen lär ta lite tid.

2 comments:

  1. 1Q84 vill jag gärna läsa, 900 sidor njutning låter ju underbart! Har än så länge bara läst Fågeln som vrider upp världen men tyckte mycket om den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1Q84 är mer magisk än Fågeln som vrider upp världen. Det var den allra bästa boken av alla jag läste under 2012! Rekommenderas varmt.

      Delete