Tuesday, April 30, 2013

Tre av mina favoritklassiker

Lyrans bokblogg föreslår en ny tematrio: tre favoritklassiker.

Varför ska man alltid välja ut bara tre tips? Jag älskar ju så många böcker. Jag tror bestämt jag är polylitterär.

Kära Lyran, efter många våndor och mycket vrakande får detta bli mitt svar:

- Jane Eyre, Charlotte Brontë. För att det är en fantastisk huvudperson - Charlotte skrev Jane Eyre som svar på tal till systrarna och den övriga samtiden som påstod att en kvinnlig hjältinna som inte är strålande vacker kan inte älskas av läsarna. Där fick de så de teg, kan man väl säga.

- Gösta Berlings saga, Selma Lagerlöf. För att den är magiskt galen, rolig och småhemsk som bara Selma kan.

- Bröderna Karamazov, Fjodor Dostojevski. Jag har en liten vurm för ryska författare. Jag vet att många tycker det är alltför många namn och krångliga historier, men det är så genuint mänskliga människor i äldre rysk litteratur. Långt från de västeuropeiska idealen med überrationella huvudpersoner. Bröderna Karamazov ljuger, velar, ändrar uppfattning och är sådär allmänt mänskligt obestämda som folk är mest. Och så är det en rafflande deckargåta dessutom.

12 comments:

  1. Jag älskar de där vemodiga ryssarna :)

    ReplyDelete
  2. Gösta Berlings saga finns med även hos mig. Även Dostojevsij, fast en annan bok!

    ReplyDelete
  3. Jane Eyre är fantastisk. Lyssnade mig nyligen igenom den igen. De andra två är sånnadäringa böcker som man vill och borde läsa men som aldrig av någon outgrundlig anledning hamnar överst i läsa högen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Karamazov sägs ofta vara lite svår, men det är bara för att det är så många namn (varje person har tre namn: förnamn, efternamn, smeknamn), själva historien flyter som en vårbäck och är både rolig och hemsk.

      Delete
  4. Jag får nog läsa Jane Eyre, Charlotte Brontë så jag förstår vad alla pratar om
    Mia

    ReplyDelete
  5. Med röda kinder får jag erkänna att jag inte läst någon av de tre än även om de stått på läslistan länge. Kanske blir det här den lilla knuffen jag behöver för att ta tag i det:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gösta Berling är lättsam och kanske den som är enklast att ta tag i om det känns motigt. Men så ska man läsa för att man är sugen, inte för att det är ngt man "borde" läsa. Jag gillar verkligen de här tre böckerna, de har alla tre både humor och allvar. Men det är ju inget misslyckande om man inte läser precis allt som skrivs (man ska ju hinna göra annat om dagarna också) :)

      Delete
  6. Bröderna Karamazov har jag i bokhyllan och planerar att läsa någon gång i framtiden. Jag vet bara inte när :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låt dig inte skrämmas av att det är många sidor!

      Delete
  7. Jag kunde inte välja vilken av systrarnas Brontës bok till min tematrio;). Men Jane Eyre vill jag läsa igen:). Jag har Brott och straff oläst i min hylla, måste ta och läsa den snart.

    ReplyDelete
  8. Har inte läst någon av dessa. Men Jane Eyre ligger och väntar i bokhyllan på att bli läst.

    ReplyDelete