Friday, April 19, 2013

Hur viktig är titeln?

Helgens bokbloggsjerka går på temat titlar: hur viktig är titeln?

Jo, då vill man ju gärna verka intelligent och lärd och säga att jag läser bara klassiker i skinnband och det är innehållet och inte titeln som räknas.

Men handen på hjärtat - vem kan låta bli att köpa en bok som heter Alla mina vänner är superhjältar (Andrew Kaufman, rolig - läs den) eller Why be happy when you could be normal (Jeanette Winterson, mycket bra bok - läs den)?

Och visst kan väl titeln ha gett viss liten draghjälp till Jonas Jonassons försäljningssuccé Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann?

På samma sätt som jag genast dumförklarar böcker som har ord som "änglar" och "hjärta" i titeln faller jag gärna pladask för långa och knasiga titlar.

Så best-in-show blir, naturligtvis, The curious incident of the dog in night-time av Mark Haddon. Boken är fantastisk, en autistisk pojke ger sig på ett detektivuppdrag när grannens hund mördas. Genial pojke. Genial bok. Och genial titel. 

24 comments:

  1. jag tycker att en bra titel och ett bra omslag kan väcka intresse, men det viktigaste för mig är nog innehållet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo såklart - men titeln kan vara avgörande för att man får ögonen på en bok man annars inte hade lagt vantarna på!

      Delete
  2. Jag har suttit nu och funderat på vad senaste/nyaste delarna i olika serier heter men jag vet inte för jag läser boken oavsett titel, läser inte ens baksidan ibland för ibland blir man så spoilad då.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Med serier - absolut! Titeln är viktigast för upptäckten av helt nya böcker tycker jag. Jag köper allt nytt av t.ex. Murakami oavsett titeln för jag vet att jag gillar dem oavsett.

      Delete
  3. Why be happy hade jag också kunnat nämna, som en bok som lockade på titeln, i synnerhet efter att ha hört bakgrundshistorien.
    Min man köpte boken av Haddon, men jag lockades inte av den titeln alls.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om du inte gillar titeln på Haddon - ge den en chans ändå! Det är en hemskt mysig och rolig liten knas-historia, tycker jag

      Delete
  4. Jovisst är titlar viktiga ibland. "Why be happy when you could be normal" är ju lysande..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast det värsta är att titeln är ett citat! Det är vad Jeanette Wintersons adoptivmamma sa till henne när hon kom ut som flata. Boken är mycket läsvärd.

      Delete
  5. Vissa titlar väcker helt klart nyfikenheten , liksom ett riktigt snyggt omslag.

    ReplyDelete
  6. Titlar kan locka på olika sätt... långa, korta, knasiga. Men visst finns det tråkiga också, bakom vilken något riktigt bra kan ha gömt sig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant, sant. Och smaken är som baken så det finns ju inga universallösningar på titlar

      Delete
  7. Kul att du nämnde den boken, för den har jag faktiskt oläst i hyllan och har aldrig blivit direkt lockad av att läsa den. Men nu så! ;)

    ReplyDelete
  8. Titlar kan göra mig nyfiken, men sen är det baksidetexten som bestämmer om jag vill läsa eller inte :)

    ReplyDelete
  9. Med tanke på hur underliga undersökningar som görs om allt och inget... är det verkligen ingen som gjort en doktorsavhandling på detta?

    ReplyDelete
  10. Jag dras absolut till Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann men jag har inte läst den än.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den var kul, lättsam underhållning. Jag skrattade en hel del.

      Delete
  11. Mark Haddon´s bok ligger här och väntar på mig men titeln är direktöversatt.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då har du ngt kul framför dig!

      Delete
  12. Kan inte annat än att hålla med! :)

    ReplyDelete