Wednesday, May 1, 2013

Detektiverna i P1

Jag trillade över radioprogrammet Detektiverna som gick i SVT P1 under 2011. En riktig liten pärla för dem som gillar klassiska deckargåtor. Avsnitten finns förstås tillgänliga som poddcasts och går att ladda ner och lyssna på när man vill.

Programidén är enkel: en klassisk litterär deckare har sammanfattats i korthet. Namn, platser och tid har ändrats. Två gäster i studion får lyssna på sammanfattningen och ska gissa vem som är mördaren, vad titeln på romanen är, vad originaldetektiven heter och vem författaren är. Det hela leds av kluriga Jessica Gedin.
En väldigt rolig och välgjord liten programserie, som Cluedo över radio. Särskilt kul att få vara med och leka Sherlock själv!

Totalt skrapade jag ihop 19 poäng av 32 möjliga, det som var svårast var romantitlarna och att gissa mördaren. Och då har jag ändå läst sju av de åtta böckerna som var med i serien. Minnet fungerar tydligen inte som det ska.

Gillar du hjärngympa och behöver något att lyssna på när du pendlar till jobbet, lyfter i gymmet eller väntar på din tur på apoteket - ladda ner Detektiverna!

2 comments:

  1. Vad kul att jag kan komma med lite tips o då speciellt sådana som passar till en lite valp. Blir lite stolt då jag är en total novis i hundvärlden, men det är väl så att hittar man bara rätt bok så kan vem som helst bli ett proffs.

    På tal om proffs så diggar jag din ide med att läsa alla Nobelpristagarna, ska bli spännande att få läsa din sammanställning sen när du e klar...måste bli en härlig soppa av allt.

    Kramis från Pockethexan som också e lycklig över att Bergelins har fått ett pris! Jag diggar dem verkligen o läser deras "inlägg" varje dag i Svd.
    Känns nästan som att vi har en kamera hemma hos oss o att de filmar allt vad vi gör för att sen göra sina små miniserier om oss...fast det kanske e fler som känner igen sig i deras nutids studier, eller?

    ReplyDelete
  2. Berglins borde få Nobelpriset.. :)

    ReplyDelete