Friday, April 5, 2013

Bokbloggsjerka: Den ultimata lässtunden

Bokbloggosfären bjuder på en massa roliga nya traditioner, som "bokbloggsjerka" varje helg. Veckans fråga är: hur ser den ultimata lässtunden ut för dig?

Först tänkte jag skriva precis som alla andra: i soffan, med en filt och en tekopp, sol genom fönstret och tyst och stilla omkring mig. Men sedan tänkte jag till om hur min verklighet faktiskt ser ut, och kom fram till att den ultimata lässtunden för mig är på resande fot.

I min läslogg finns vissa intensivperioder där jag plötsligt loggat minst en utläst bok om dagen. Det är nästan alltid perioder när jag rest. Och/eller har haft semester. Men framför allt under själva resan. En timme på en flygplats, två timmar på ett flygplan, en och en halv timme på ett tåg - det är där jag läser som allra mest.

Skrikande barn stör läsningen, men annat småsurr på en flygplats eller tågstation gör mig ingenting. Tvärtom, blir det alldeles för tyst är det något misstänkt, då har man sannolikt missat tåget och de håller på att stänga stationen för natten.

Nu till helgen tar jag tåget till Amsterdam (från Bryssel alltså) och har i bagaget: en till hälften utläst novellsamling på franska, en till hälften utläst thriller inför bokklubbsträff på måndag samt en reservbok om utifall de båda första skulle råka ta slut redan innan Antwerpen...

12 comments:

  1. När jag flög ner för att hämta en av mina hundar så trodde jag att jag skulle läsa på planet men inte det för det var ju en skock skrikande barn brevid :(
    Sv: Jag har 3 finska lapphundar sen tränar jag även mammas mittelspitz. Jag var tvungen kolla upp vad en Beauceron är för någonting, såg ut som ett energiknippe så då får du nog fullt upp.

    ReplyDelete
  2. Är ju sällan på läsande fot men när jag åker tåg till döttrarna gillar jag att läsa... :-)

    ReplyDelete
  3. Reser inte så mycket numera men visst är restiden helt perfekt för läsning.

    ReplyDelete
  4. Jag hade velat kunna läsa när jag är på resande fot, kan tänka mig att det är avslappnande att stänga in sig i en bok. Tråkigt nog blir jag åksjuk, så det får helt enkelt bli läsning i soffan istället :)

    ReplyDelete
  5. Restid är alldeles perfekt för läsning :) Särskilt om man ska bila långt.

    ReplyDelete
  6. Jag har lite svårt att fokusera på en bok om det är för stimmigt runt omkring. Vanlig ljudnivå funkar bra, men tyvärr är det knappt den existerar längre när alla måste skrika för att överrösta alla andra.

    ReplyDelete
  7. Jag reser inte så mycket så vet inte riktigt hur mycket jag skulle få läst :)

    ReplyDelete
  8. Det låter trevligt :) Jag har aldrig läst på tåg eftersom jag nästan aldrig har åkt tåg, men jag åker buss till Ullred en gång om året och då har jag gärna med mig en bra bok på resan :)

    ReplyDelete
  9. När jag är på resande fot har jag alltid ljudbok, då slipper man stimmet omkring. En bilfärd kan blir flera timmars läsning
    Mia

    ReplyDelete
  10. Jag körde mycket i jobbet under en period och då blev det förstås ljudböcker. Det hände att jag saktade farten för att hinna "läsa" färdigt kapitlet innan jag kom fram.

    ReplyDelete
  11. Hahaha, jag reser massor i jobbet och är helt nöjd med det för det ger mig massor av lästid. Inte kvalitet men kvantitet och det kan oxå vara viktigt!

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete