Sunday, March 24, 2013

Lästips för bokklubbar

Bokklubb eller läsecirkel är ett utmärkt sätt att umgås. Jag är med i två olika bokklubbar. Det är huvudsakligen en genial ursäkt att träffa trevliga tjejer över en enkel middag. Och har man inget samtalsämne finns ju alltid boken att prata om.

Men så är det den där jobbiga frågan: vad ska vi läsa?

Vi brukar turas om att föreslå en titel och skaffa en hel uppsättning till alla. Jag har just bestämt Julian Barnes The sense of an ending, hoppas den är bra.

Eller snarare - hoppas den är bra för en bokklubb. De allra bästa böckerna är inte nödvändigtvis de mest intressanta att diskutera! En riktigt bra bokklubbsbok har antingen tvetydigheter i historien eller moraliska dilemman eller något annat otydligt som man får igång en rejäl diskussion om.

Två av de bästa bokklubbsträffarna vi haft hittills handlade om Giaconda Bello The scroll of seduction och Nicole Krauss The history of love. Jag var inte stormförtjust i någon av dem, men det blev väldigt bra samtal för vi hade läst dem så olika och det fanns många möjliga aspekter och sätt att förstå handlingen i dem båda. Klassiker är annars ett ganska säkert kort, där finns nästan alltid intressanta frågor. Det finns en anledning till att dessa böcker tryckts om och om igen medan forna tiders Marian Keyes fallit i glömska...

Mina bästa boktips för bokklubbar:
1. Selma Lagerlöf, Kejsaren av Portugallien
2. Jonas Hassen Khemiri, Jag ringer mina bröder
3. Evelyn Vaughn, Scoop
4. Chimamana Ngozi Adichie, Lila hibiskus
5. Mohsin Hamid, Den ofrivillige fundamentalisten
6. Nadine Gordimer, House gun
7. Chris Cleave, Little Bee
8. Mary Shelley, Frankenstein
9. Ma Jian, Nudelbagaren
10. Carl Jonas Love Almqvist, Det går an

No comments:

Post a Comment