Sunday, March 31, 2013

Bokslukarens bekännelser: Ulysses

Jag var i Dublin med jobbet och blev påmind om hur många fantastiska irländska författare det finns. Hade jag haft mer tid hade jag gått The Dublin literary pubcrawl. Men jag såg i alla fall en av James Joyce-statyerna.

Det måste erkännas: jag fixade inte att läsa ut Ulysses. Omkring tusen sidor förvirrade lösryckta tankar. Revolutionerande när den kom. Obegriplig än idag.

Jag slet mitt hår redan efter tio sidor men kämpade mig igenom nästan tvåhundra under ett par veckors frustrerad tid. Sedan dess står Ulysses i skamhyllan.

Måste man läsa ut omöjliga böcker bara för att de är klassiker och hör till allmänbildningen? Eller är livet för kort för att läsa alltför jobbiga böcker? Om någon kan säga något som motiverar mig att ta upp James Joyce igen gör jag ett nytt försök, tills dess får den stå där och skämmas.

No comments:

Post a Comment